...

Er du vokst opp på 90-tallet har du sannsynligvis hatt en kappa-bukse med knepper som man ofte endte opp med å tråkke på – Eller kanskje en Fila genser?

Mange trodde kanskje at merkene døde ut mot slutten av 90-tallet, men de er fremdeles i live – og er på mange måter bedre og større enn noen gang.

ellesse hoodie /Caliroots.no

Hvordan Streetwear reddet merkene

Mange har dømt kategorien «streetwear» som en døende trend, kortvarig holdt i live av bifall fra kjendiser som Gigi Hadid, Kanye West, Kylie Jenner mfl, i sosiale medier. Andre derimot mener at Streetwear som kategori er kommet for å bli.

«I tillegg til autentisitet og gjenkjennelighet tilbyr slike merkevarer en forhistorie som underbygger merkets kjerneverdier mer tydelig enn nyere merker», sier redaktør for hypebeast, Petar Kujundzic.

Fila Jakke /Stayhard.no

Fila

Italienske Fila ble grunnlagt tidlig på 1900-tallet som en tekstil og hekleleverandør, men ble ikke kjent internasjonalt før ca 1970 når tennis stjerner som John McEnroe og Bjørn Borg tok til seg merkevaren.

Storhetstiden for Fila var på 90’tallet med små comeback i senere tid. I nyere tid har kjendiser som Beyonce tatt til seg merkevaren og Fila har siden blitt et trendy retromerke.

Flexy Leggings 002 Black /Bubbleroom
Champion Hoodie /Hollywood.no

Champion

Champion var et velkjent merke – Mange av oss har vel hatt en genser eller en gymbag med den ikoniske «C’en». I år feirer dem sitt 100’års jubileum med en lansering av Century kolleksjonen som feirer den ikoniske stilen og designet.

Kappa Classic /Caliroots.no

Kappa

Italienske Kappa ble et kjent merkevare ved å bygge seg opp som offisiell leverandør av sportsutstyr til ulike internasjonale sportsklubber og lag. Kappa slo igjennom i streetwear kategorien med sin velkjente «knepp opp» bukse og ikoniske logo. Nå har merkevaren fått ny popularitet ved at internasjonale kjendiser som Kylie og Kendall Jenner begynte å bruke produktene.

FILA Sneakers Vault CMR Jogger /Stayhard.no

Kategorier: HistorieStil