...

Tatoveringer har vært med mennesker i tusener av år, og maqnge trender har kommet og gått. Geometriske tatoveringer derimot er nærmest tidløse. Enkle former og mønstre tegnet med presisjon får ikke bare tatoveringen til å se fantastisk ut, geometriske symboler kan også ha en dypere mening.

Hellig geometri kan finnes i alt fra kirkebygg, til byplanlegging og i naturen. Mange hevder disse matematiske formlene, linjene og formene har en ekstra overnaturlig kraft. Det finnes også teorier om at man kan finne igjen visse pentagram former ikke bare i Norge, men også Stonehenge og pyramidene i Egypt.



Forskjellige typer Geometriske Tatoveringer

Vår liste av inspirerende tatoveringer med geometriske mønstre, noen følger det gylne snitt og andre kjente læresetninger, mens andre er litt mer kreative.

Om du vurderer en geometrisk inspirert tatovering er det visse motiver som går igjen. Du kan selvfølgelig finne egne alternativer, men du vil se noen gjentakende design i listen.

Det gylne snitt

I Euclids «Elementer» opptrer for første gang «Det gylne snitt«.
De gamle grekerne baserte seg på geometri og regnet ikke med symboler slik vi gjør i dag, men med lengder. Enkelte forhold og proporsjoner mellom lengder ble sett på som penere enn andre, og det gylne snitt var ett av dem.







Den Vitruvianske mannen ble tegnet av Leonardo da Vinci rundt år 1487. Den er ledsaget av notater basert på arbeidet til den berømte arkitekten Vitruvius Pollio.
Tegningen, som er i penn og blekk på papir, viser en mannsfigur i to overlagre posisjoner med armer og ben fra hverandre og samtidig innskrevet i en sirkel og firkant.

Tegningen og teksten kalles noen ganger Canon of Proportions eller, sjeldnere, Proportions of Man. Den er lagret i Gallerie dell’Accademia i Venezia, Italia, og vises, som de fleste papirarbeider, bare av og til.

Tegningen er et flott eksempel på Da Vincis fascinasjon for proporsjoner og anatomi, og er blitt sett på som et forsøk på å bringe mennesket nærmere naturen i en tid hvor en slik tanke var kontroversiell.